כתבה: דר' כנרת שרפי
תכנון טיול לחו"ל עם ילדים דורש הערכות מיוחדת ושונה מטיול זוגי.
תכנון טיול לחו"ל עם ילדים עם לקויות למידה וקשיים בקשב וריכוז דורש תשומת לב נוספת.
אני מכירה מס' משפחות שנסעו לטייל בעולם עם ילדים בעלי לקויות למידה וקשיים בקשב וריכוז וחזרו בשלום :-).
בהשראתם, ביקשתי מדר' כנרת שרפי, לכתוב את המאמר הזה, עבור כל אותם הורים החוששים לטייל בחו"ל עם הילדים.
נתחיל בילדים
ילדים עם לקויות למידה ו/או קשיים בקשב וריכוז מתקשים לעתים קרובות להשתתף בפעילויות כיתתיות אשר ילדים אחרים מתמודדים עמן בהצלחה מידי יום.
פעילויות כמו לשבת במשך שיעור שלם, לקרוא בספר, לפתור תרגיל, להעתיק מהלוח יכולות להיות מורכבות ביותר. אך מעבר לקשיים המוכרים בבית הספר ובכיתה, פעמים רבות ניתן למצוא אצל ילדים אלה קשיים נלווים אשר לרוב פחות מוכרים ומאובחנים.
לדוגמה: קשיים בקואורדינציה מוטורית, קשיים בוויסות תחושתי, איכות שינה נמוכה, קשיים בהתארגנות ונטייה לחרדה.
לצורך מאמר זה נסביר רק כי לקשיים אלה ישנן השלכות על התפקוד היומיומי של ילדים אלה גם מחוץ לכיתה. הקשיים בתפקוד היומיומי מוכרים היטב בסביבתם הקרובה, אך לרוב אינם מזוהים ואינם מקושרים עם לקויות הלמידה שלהם.
ומה עם ההורים?
הורים של ילדים עם לקויות למידה ו/או קשיים בקשב וריכוז לעתים קרובות מתמודדים בעצמם עם קשיים דומים לאלה של ילדיהם. כמעט לכל ילד כזה יש לפחות הורה אחד ולעתים גם שניים כאלה!
כמו בכל משפחה, הדמיון בין הילדים וההורים יכול לעתים להוביל לתחושות של הזדהות והבנה, אך בפעמים אחרות הוא עלול גם להציף את הקשיים ולגרום להקצנה של תחושות מתח ודאגה שקיימות ממילא, בעיקר לפני שינוי או חוויה חדשה.
בנוסף, יש לזכור שההתארגנות לטיול כזה יכולה להיות מלחיצה גם לאדם ללא לקויות למידה וקשיים בקשב. לכן, אם פעולות כמו התמודדות עם שפה זרה, קריאת חומרים ומסמכים, חישוב הוצאות והכנסות, תכנון וניהול זמן, התארגנות והסתגלות לשינויים הן פעולות שבהן אתם או ילדיכם מתקשים, אתם עלולים להיות מודאגים מאוד לקראת הטיול.
הכנה משפחתית לקראת הטיול:
הכירו את עצמכם
הקדישו זמן מחשבה לכל אחד מבני המשפחה בנפרד.
מהן התכונות שיתרמו למימוש החלום על טיול משפחתי נהדר? ומהן התכונות שעשויות להפריע לכך? אפשר שכל אחד יגיד או יכתוב על עצמו ואפשר גם לחשוב על כך ביחד.
השיבו על השאלות הבאות:
- איך כל אחד מכם פותר בעיות? מתמודד עם תסכול? מסתדר עם המתנה בתור? מסוגל לתכנן? לתת תמיכה רגשית לאחר?
- איך כל אחד מכם מארגן זמן, ציוד? מסתגל לשינויים? מסוגל להתגמש? רגיש לסוגי מזון? לטעמים? למרקמים? לרעשים? למקומות צפופים?
- מהם ההרגלים של כל אחד מכם? האם יש דברים שאתם רגילים לעשות ותתקשו להיות רגועים אם לא תוכלו לעשות אותם?
- האם יש דברים מסוימים שגורמים לאי-שקט/חרדה?
- איזה סוגים של פעילויות כל אחד מכם אוהב לבצע? מאיזה סוגי פעילויות כל אחד מעדיף להימנע בחיי היומיום?
- האם אתם אוהבים או נמנעים מפעילויות פיזיות שכוללות תנועה?
- האם אתם אוהבים או נמנעים מנסיעות?
- האם אתם אוהבים או נמנעים מפעילויות בישיבה?
- האם אתם מעדיפים לאכול במסעדה או לבשל לעצמכם?
- האם אתם נהנים או נמנעים מעריכת קניות?
- באלו סביבות כל אחד מכם ירגיש רגוע ונינוח ובאלו סביבות תרגישו מתח?
- האם אתם מעדיפים להיות במקומות סגורים או פתוחים?
- האם אתם מעדיפים עיר או טבע?
- האם מעדיפים מקומות צפופים או מבודדים?
- וגם, מתי הזמן ביום שבו כל אחד מכם הכי רגוע ונינוח ומסוגל להתמודד עם מצבים שונים? האם בבוקר? בשעות אחר הצהרים או בערב?
הכינו פתרונות מראש
לאחר שתתייחסו לתכונות האישיות של כל אחד מכם נסו לחשוב איך התכונה הזו יכולה לסייע לכם בטיול או מתי היא עלולה להפריע.
הכינו לעצמכם מראש פתרונות למצבים מגוונים. למשל:
- תוכלו לקחת אתכם לטיול אטמי אוזניים למי שסובל במקומות רועשים, כיסוי עיניים למי שמתקשה להירדם, חפץ מוכר למי שמתקשה להירגע במקומות חדשים, חפץ קל ופשוט כמו גומיית ספורט וכדור לחיצות למי שזקוק לתנועה ואימון פיזי לעיתים קרובות.
- תנו לילד עם רגישות לבדים שונים לבחור בעצמו את הבגדים כדי למנוע ויכוחים לגבי בגדים לא נוחים.
- במידת האפשר, תנו לילד עם רגישות למקומות צפופים לבחור בעצמו את מקום הישיבה שלו במקומות שונים.
- כדאי שתמיד יהיו זמינים מים לכל אחד, אבל גם קרקרים, חטיף או פירות שכולכם אוהבים ותוכלו לאכול במקרה שהפעילות מתארכת ואתם מתקשים להתאפק עד לארוחה ונהיים רגזניים וכעוסים. הקרקרים או החטיף יוכלו להוות פתרון נקודתי גם לאלו מכם שנמנעים ממרקמים שונים של מזון.
- במידת האפשר קנו כרטיסים מראש כדי להימנע מהמתנה ממושכת בתור.
- קחו מילונית פשוטה לשימוש למי שמתקשה מבחינת השפה, מחשבון שקיים כיום בכל טלפון נייד לצורך חישובים בחנויות והמרת מחירים.
- אם אתם מתקשים לארגן את הזמן שלכם, התייעצו מראש או במהלך הטיול עם אנשים מקומיים לגבי משך הזמן שייקח לכם להגיע ממקום למקום או כמה זמן תארך פעילות מסוימת.
- השאירו בכל יום גם זמן לכל אחד להיות עם עצמו במידת הצורך.
- הכינו לעצמכם מחברת רשימות שבה תרכזו את כל המידע והרשימות שתכינו.
- הכינו בתוך המחברת הזו גם רשימה אישית עם תחומי האחריות של כל אחד והחפצים שהוא אחראי עליהם.
התאימו את הפעילויות לכולם
זכרו, כדי שהטיול יהיה רגוע ומהנה כדאי להתחשב בצרכים ובהעדפות הייחודיים של כל אחד. למשל:
- לילדיכם יהיה קל יותר להתמודד עם זמן קניות שהם לא רצו לאחר פעילות בוקר כלשהי שהם בחרו.
- העדיפו לתכנן פעילות שהילדים פחות אוהבים לזמן הנוח שלהם ביום, כלומר לשעות שבהן הם הכי רגועים.
- היו גמישים ומוכנים לעתים להתפצל. לפעמים הורה אחד יכול ליהנות מאוד מפעילות מסוימת עם חלק מהילדים בזמן שהאחרים יעדיפו לעשות משהו אחר עם ההורה השני.
- קצרו פעילות אם יש צורך, או אם מראש אתם צופים שעלול להתעורר קושי חשבו על פעילות חלופית שניתן לעשות באותו אתר.
- הביאו אתכם ספר/מוסיקה/משחק קלפים למקרה שתצטרכו להמתין אחד לשני.
- אם אתם מעדיפים להימנע מנסיעות ארוכות חשבו כיצד ניתן לשלב פעילויות שקרובות זו לזו גיאוגרפית. או להפך, אם נסיעה יכולה להיות זמן מנוחה חשבו כיצד לשלב נסיעה במהלך היום בין פעילויות שונות.
ולבסוף, ערך מוסף
ילדיכם עם לקויות למידה וקשב חווים הרבה תסכול וכישלונות בחיי היומיום שלהם. לטיול המשפחתי יש הזדמנות לחוויה מתקנת. לספק לילד תחושה של מסוגלות ושל יכולת.
- הקפידו לתת להם תפקידים ואחריות במהלך הטיול בדברים קטנים: לשמור רגע על התיק, לסחוב מזוודה, להשגיח על האח הקטן, להכין בבוקר את הדברים שלהם, לבדוק לפי רשימה ממחברת הרשימות שלכם שהכל נמצא ולחפש מקום במפה.
- הטילו עליהם אך ורק משימות שבהם אתם יודעים שיצליחו ושבחו אותם על כל מאמץ מצדם ועל כל הצלחה קטנה. הצלחות ומילים טובות (כמו גם כאלה שהן לא טובות) נשארות חקוקות בזיכרון לשנים רבות.
- הפכו את הטיול לזיכרון נעים של הצלחות שייתן להם הרבה כוחות להתמודדות בעתיד.
נסיעה טובה!
דר' כנרת שרפי, מרפאה בעיסוק מוסמכת
מומחית להתפתחות הילד
ולתפקוד יומיומי עם לקויות למידה וקשב לאורך החיים
054-4794049 | [email protected]
דרך – מרכז לתפקוד מיטבי עם לקויות למידה וקשב (באר שבע, אשלים)
רגע! אל תמשיכו הלאה, אשמח לתגובות כאן מתחת לפוסט. היה לכם מעניין? אשמח שתעבירו הלאה…